Hoe kun je klachten, incidenten en calamiteiten effectief omzetten in kwaliteitsverbetering in de zorg?
Om een calamiteit te onderzoeken is de PRISMA-methode een goede manier. PRISMA staat voor: Prevention and Recovery Information System for Monitoring and Analysis.
De hele methode bestaat uit:
- Basis-oorzakenanalyse
- Classificeren van de basisoorzaken
- Nemen van verbetermaatregelen.
Als er iets misgaat, is daar altijd een keten van gebeurtenissen aan voorafgegaan, die in samenhang met elkaar het uiteindelijke incident hebben doen ontstaan. De PRISMA-methode vraagt om een objectieve, feitelijk en systematische manier van denken en vragen stellen.
De PRISMA-methode brengt het ontstaan van een incident in beeld in de vorm van een oorzakenboom. Je pluist het incident uit en rangschikt de verzamelde feiten naar oorzaken, naar oorzaken achter die oorzaken en zo verder tot je uiteindelijk de basisoorzaken vindt. Door daar vervolgens iets aan te doen, pak je het probleem bij de wortels aan. Je werkt vanuit een concept-oorzakenboom naar een definitieve oorzakenboom.
Doel van de training
Wanneer er iets misgaat in de zorg, is daar altijd een keten van gebeurtenissen aan voorafgegaan, die in samenhang met elkaar uiteindelijk het incident hebben doen ontstaan. De PRISMA methode is een goede methodiek om (ernstige) incidenten en calamiteiten te onderzoeken en vervolgens om te zetten naar kwaliteitsverbetering in de zorg. PRISMA staat voor Prevention and Recovery System for Monitoring and Analysis. Door middel van deze methode wordt het ontstaan van het incident in beeld gebracht in de vorm van een oorzakenboom. U pluist het incident uit en rangschikt de verzamelde feiten naar oorzaken, oorzaken achter die oorzaken en zo verder tot u uiteindelijk de basisoorzaken vindt. Door verbetermaatregelen op de basisoorzaken te treffen, pakt u het probleem bij de wortels aan.
Hoe ziet de training eruit?
- Doel en toegevoegde waarde PRISMA
- Stappen van PRISMA
- Opvolgen en monitoren van getroffen verbetermaatregelen
- Uitvoeren van een PRISMA-analyse:
- Hoe komt u tot de basisoorzaken van het incident
- Hoe maakt u een oorzakenboom
- Hoe classificeert u de basisoorzaken in technische, organisatorische en menselijke factoren volgens het Eindhoven Classificatie Model
- Hoe formuleert u verbetermaatregelen voor de veelvoorkomende oorzaken.
Incompany
Deze training bieden wij ook Incompany aan. Voorafgaande aan de training gaan wij met u in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen.
Wilt u meer informatie, neem dan contact met ons op.