Terugkoppeling info sessie 16 oktober ’18: Interne audit nieuwe stijl

17 okt Terugkoppeling info sessie 16 oktober ’18: Interne audit nieuwe stijl

Audit u al op basis van kansen & risico’s binnen uw zorgorganisatie?

Op dinsdag 16 oktober heeft de info sessie ‘Interne audit nieuwe stijl’ plaatsgevonden bij Kleemans. Marly Dekkers legde uit wat de mogelijkheden zijn, wat er komt kijken bij een interne audit ‘Nieuwe Stijl’ en hoe u deze op een effectieve manier kunt inzetten binnen uw zorgorganisatie. U heeft deze middag beoordeeld met een 7,5, hartelijk dank hiervoor!

Hierbij een aantal ervaringen van deze middag:

‘Mooie introductie voor zorgondernemingen die graag willen starten met het inzetten van interne audits, praktische handvatten en leuk om op interactieve wijze ideeën uit te wisselen’.

‘Ik merkte dat ik vast zat in mijn denkpatronen & ideeën, met het nieuwe kader ‘interne audit’ kan ik veel meer toetsen op thema’s die ik belangrijk vind voor mijn zorgorganisatie’.

Fijn dat er veel ruimte is voor interactie en dat ik mijn collega-ondernemers kan sparen over het nut & meerwaarde van een interne audit. Ik ga het nu zelf eigen maken en ermee aan de slag’.

Interne audits zijn doorgaans gericht op Wat we doen: de focus ligt op het controleren of werkafspraken worden uitgevoerd (compliance). De mooiste verbeterkansen liggen echter in het Hoe en Waarom van afspraken. Is het effectief wat we doen? Draagt dit bij aan beoogde doelen en resultaten van je zorgorganisatie?

De nieuwste kwaliteitsgedachte ISO/HKZ zet aan tot het bedenken van een dynamisch en creatief interne auditinstrument. Men leert stil te staan bij de kansen & risico’s en neemt de context (omgevingsfactoren) in de ontwikkeling van een interne audit.

Oorsprong van audit:

‘Auditing’ komt van het Latijnse woord audere wat ‘luisteren’ betekent. Het is ontstaan in de tijd van de Romeinen, waar aankondigingen van de autoriteiten werden verspreid door officiële boodschappers. Deze werden vergezeld van ‘auditors’ (toehoorders) die de boodschap evengoed kenden als de boodschappers. Zij luisterden of er sprake was van een correcte weergave van de boodschap, waarna ze aan de autoriteiten rapporteerden of de boodschappers hun werk naar behoren hadden verricht.

Onze leerpunten van deze middag, die wij graag met u delen:

  • De focus op kansen & risico’s binnen een interne audit maakt dat de ‘intrinsieke waarde’ van een zorgorganisatie centraal komt te staan: Wat vind jij belangrijk? En wat wil jij toetsen? In plaats van de normen en eisen die aan een zorginstelling worden gesteld. Dit vraagt om een ‘positieve benadering’. Ter inspiratie: ziekteverzuim is 3% of je hebt een gezondheidswaarde van 97%. Welke ga je toetsen binnen je organisatie?
  • Het toetsen van sfeer & beleving wordt steeds belangrijker binnen zorgorganisaties: zorgondernemers willen graag een eigen identiteit laten zien en intern toetsen of ze deze kunnen vasthouden met de toenemende mate van wet-en regelgeving. Voorbeeld: hoe borg je persoonsgerichte zorg en hoe zorg je ervoor dat alle medewerkers de bewonesr kennen: ‘ken je bewoner’? Ter inspiratie: belevingsdag (laat iemand 24 uur lang meelopen en beleven) en de pilot: Leefplezierplan van Prof. dr. Joris P.J. Slaets, werd benoemd als een unieke wijze om sfeer & beleving centraal te stellen.
  • Het begrip ‘interne audit’ kan op diverse manieren geïnterpreteerd worden. De aanwezige doen al regelmatig een ‘interne toetsing’ binnen de organisatie (door korte onderzoek, verbetertraject, MDO) en kan dus ook onder de noemer ‘interne audit’ geplaatst worden. Van belang is om altijd te kijken naar ‘onafhankelijk’ informatie in te winnen over jou organisatie.
  • Nieuwe vormen van interne audits werden gedeeld. Ter inspiratie:
    • De ‘mystery guest’, die komt observeren op de werkvloer
    • Foto’s maken van situaties en deze delen in het team
    • Maak er een spel van: beste idee van de week en verdien iets moois
    • Kruip in de rol van een ander of ga bij elkaar in de keuken kijken
    • Intercollegiale toetsing
    • Zorg voor afwisseling van de methode van interne audit: gesprek, vragenlijst, prijsvraag, ect.
    • Van 1 op 1 tot groepsgesprekken voor ander type van informatie verzamelen.
  • Interne audit kan helpen bij het formuleren van kwaliteitsplan en -verslag en geeft input voor verbeteringen in de organisatie: registeer bijvoorbeeld de MTV’s (maatregel ter verbetering), zodat je deze als management actief kan opvolgen.
  • Een audit staat puur voor het verzamelen van informatie, de vertaling naar een actieplan en eventuele beslissingen dient bij het management belegd te worden. Op deze wijze wordt de informatie effectief vertaald voor de gehele organisatie.

Meer informatie:

  • Voor de presentatie van deze middag, klik hier (als u Premium Lid bent van KenniZ, kunt u deze met uw inloggevens van het KenniZ Portaal openen).
  • Wilt u graag de presentatie ontvangen en bent u geen lid van KenniZ, neem dan contact op met het secretariaat van KenniZ.


Heeft u het gevoel dat Kleemans Organisatieadvies u kan helpen en wilt u graag weten hoe precies?