BIJEENKOMSTEN & TRAININGEN

 

Kleemans organiseert regelmatig praktijkgerichte bijeenkomsten over actuele thema’s. Doel is om de kennis en ervaringen van onze adviseurs en samenwerkingspartners te delen met onze klanten

Laden Bijeenkomsten

« Alle Bijeenkomsten

  • Dit Bijeenkomst is voorbij.

KenniZ Workshop Kwaliteitskader

7 februari 2018 / 12:30 - 17:00

Aan de slag met het kwaliteit plan & verslag

 

Het nieuwe kwaliteitskader verpleeghuiszorg legt de nadruk op leren en verbeteren. Het verzamelen en gebruiken van meet- en monitoringsinformatie speelt hierbij een belangrijke rol. Maar hoe pak je dat aan? Welk instrument of welke werkwijze past bij jouw organisatie?

Tijdens deze workshop meten, monitoren; leren en verbeteren, gaan we in op de voor u belangrijkste vragen van dit moment.

Speciale aandacht is er voor het kwaliteitsplan en het kwaliteitsverslag en voor leren en verbeteren op basis van cliëntervaringen.

Het kwaliteitsplan

De deadline voor het aanleveren van het kwaliteitsplan is inmiddels verstreken, maar er blijkt bij organisaties nog veel onduidelijkheid over bestaan. Wat is het precies? Wat zet je er wel in, en wat niet? En is het eigenlijk wel slim om transparant te zijn?

Denk wel goed na over het doel van het plan, want het zal door verschillende partijen gebruikt worden. De zorgkantoren gebruiken het plan om de zorg mee in te kopen, zorg er dus wel voor dat er voldoende informatie in staat. Het kwaliteitsplan moet dus voldoende inhoud hebben, laat zien wat er goed gaat en wat er mogelijk nog beter kan. De inspectie kan het kwaliteitsplan gebruiken om de organisatie mee te inspecteren, om te kijken of het echt zo goed gaat als in het plan is opgenomen. Het plan moet dus wel een eerlijke representatie zijn van de organisatie.

Vergeet vooral je plan niet te bespreken met je lerend netwerk, zij moeten immers feedback geven.

Het kwaliteitsverslag

De meeste organisaties vragen zich af in hoeverre het kwaliteitsverslag nu echt anders is dan de verslagen die tot nu toe worden gevraagd, zoals het jaarverslag en directiebeoordeling? In het kwaliteitsverslag ligt de nadruk op kwaliteit en hoe de organisatie heeft gewerkt om de kwaliteit te verbeteren. Besteed aandacht aan de evaluatie hiervan. Welke doelstellingen waren er opgenomen in het kwaliteitsplan, welke verbeteringen zijn er doorgevoerd, wat is het effect van de verbeteringen, hoe heb je deze geborgd? Doen we de goede dingen? Meten we de juiste dingen? Hoe verloopt het proces? En de belangrijkste, wat merkt de cliënt hier uiteindelijk van?

Allemaal vragen waar de organisaties mee aan de slag moeten gaan.

Dagprogramma

12.30 – 13.00 uur Inloop

13.00 – 14.15 uur Plenaire sessie door onze experts, waar de volgende vragen centraal staan:

Heeft de organisatie een verbetercyclus?

Heeft de organisatie een kwaliteitsplan?

Tips en tricks kwaliteitsplan.

14.15 – 14.45 uur Netwerkpauze

14.45 – 16.00 uur Interactieve rondetafelgesprekken (casuïstiek) rondom:

Leren en verbeteren van cliëntervaringen

Het kwaliteitsplan

Het kwaliteitsverslag

16.00 uur             Centraal bespreken en terugkoppeling en mogelijkheid tot stellen van vragen

17.00 uur             Afsluiting

Aanmelden

Aan deze workshop zijn kosten verbonden. Als Premium lid van KenniZ krijgt u korting op deze workshop. Per persoon bedraagt deelname 49,00 euro. U ontvangt een certificaat van deelname.

Zonder lidmaatschap van KenniZ, betreffen de kosten 79,00 euro per persoon. Indien u zich heeft aangemeld maar toch niet aanwezig kunt zijn, graag tijdig (24 uur van tevoren) afmelden. Anders worden er annuleringskosten (79,00 euro per persoon) in rekening gebracht.

Gegevens

Datum:
7 februari 2018
Tijd:
12:30 - 17:00
Bijeenkomst Categorie:
Bijeenkomst Tags:
, , , , ,

Organisator

Kleemans Organisatieadvies
Bekijk de site van Organisator

Locatie

Kleemans BV
Bolbergseweg 12a
Bavel, Noord-Brabant 4854 NG Nederland

 

Benieuwd hoe Kleemans Organisatieadvies u kan helpen?