Sinds september 2015 is de ISO-9001:2015-norm van toepassing. Als gevolg hiervan zijn de ISO-compatible HKZ-normen ook gewijzigd.
De volgende belangrijke basisthema’s zijn in de HKZ-norm opgenomen:
– Leiderschap
– Het hoogste management alss verantwoordelijke voor het kwaliteitsmanagementsysteem
– Relevante interne en externe kwesties in kaart brengen (contextanalyse)
– Belangen van stakeholders afwegen (contextanalyse)
– Risico’s en kansen beoordelen en maatregelen treffen
– Verbinding en wisselwerking strategisch en operationeel niveau
– Informatie documenteren die relevant is voor een doeltreffende werking van het kwaliteitsmanagementsysteem (kwaliteitshandboek niet verplicht)
Er is sprake van een omkering in de kwaliteitscyclus. Bestaande processen zijn niet meer het uitgangspunt van het kwaliteitsmanagementsysteem. De focus ligt op de uitgangspunten en doelen van de organisatie, de omgeving en het continu inspelen op kansen en risico’s. Het procesmanagement vloeit daaruit voort. De mate van procesbeheer afgestemd is op het realiseren van doelen en op de cliënt- of patiënttevredenheid.
Deze kwaliteitsgedachte biedt de mogelijkheid om kritisch te kijken naar nut en noodzaak van bestaande (kwaliteits)documenten.
De versie van 2015 is van toepassing op de ISO-compatible HKZ-normen. Dit zijn onder andere de volgende schema’s:
– VV&T
– Gehandicaptenzorg
– GGZ
– Openbare apotheken
– Dialysezorg
Ter voorbereiding op de overgang naar de nieuwe norm kunt u de volgende stappen ondernemen:
– Missie, visie en kernwaarden evalueren
– Contextanalyse uitvoeren
– Kansen en risico’s beoordelen
– Doelen en maatregelen bepalen
Op de website van de HKZ is meer informatie te vinden.
Kleemans biedt begeleiding bij het omzetten van kwaliteitsmanagementsystemen naar de HKZ-normenversie 2015. Ook kunnen wij een nulmeting of interne audit uitvoeren op basis van die versie.